Główne zadania logopedy szkolnego:
- przeprowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia mowy uczniów,
- diagnozowanie logopedyczne,
- organizowanie pomocy logopedycznej,
- prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej lub grupowej.
Na zajęcia terapii logopedycznej uczęszczają uczniowie z klas I –III, którzy zostali wyłonieni po przesiewowym badaniu logopedycznym przeprowadzonym przez logopedę szkolnego oraz posiadający opinię z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej z zaleceniem zajęć logopedycznych.
Badanie logopedyczne, polega na orientacyjnym badaniu słuchu mownego i fonemowego, badaniu sprawności artykulatorów, badaniu płynności mowy nadawania i rozumienia mowy, badaniu funkcji połykowej i oddechowej oraz badaniu aparatu artykulacyjnego (zgryz, wędzidełko podjęzykowe, podniebienie). W razie potrzeby logopeda po konsultacji z opiekunem dziecka kieruje dziecko na dodatkowe badania specjalistyczne (laryngologiczne, ortodontyczne, foniatryczne, psychologiczne).
Zajęcia prowadzone są indywidualnie lub grupowo w gabinecie szkolnym. W zależności od rodzaju i stopnia nasilenia danej wady, ilości uczniów, trwają od 30 do 60 min.
Czas trwania terapii oraz jej efektywność zależy od rodzaju i stopnia zaburzenia, sprawności intelektualnej dziecka, budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego, a przede wszystkim od współpracy i ćwiczeń w domu.
Godziny pracy logopedy mgr Ewy Lis