W dniach 6-12 października obchodziliśmy Tydzień Świadomości Dysleksji. W ramach działań na korytarzach pojawiły się gazetki informacyjne.
Dysleksja do zaburzenie neurorozwojowe o podłożu językowym. Jest zazwyczaj powiązana z deficytem fonologicznym (zaburzenia słuchu fonemowego, problemy z analizą, syntezą, eliminowanie czy przestawianie cząstek fonologicznych). Towarzyszą jej problemy językowe i komunikacyjne. Uwarunkowania dysleksji są wielorakie – wskazuje się na dziedziczność, zmiany w budowie i funkcjonowaniu mózgu. Zaburzenia i trudności dziecka pogłębiają zaniedbania środowiskowe oraz brak szybkiej interwencji. Diagnozowana jest przy inteligencji co najmniej niższej niż przeciętna.
Najczęściej stosuje się termin "dysleksja rozwojowa" dla określenia syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania.
- DYSLEKSJA - specyficzne trudności w czytaniu;
- DYSORTOGRAFIA - specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne i fonologiczne);
- DYSGRAFIA - trudności grafomotoryczne;
- DYSKALKULIA - specyficzne zaburzenie, które objawia się trudnościami w rozumieniu liczb, wykonywaniu prostych operacji matematycznych, a także w orientacji przestrzennej. Dzieci z dyskalkulią mogą mieć problemy z rozpoznawaniem symboli matematycznych, takich jak plus, minus, dzielenie czy ułamki. Często zdarza się, że mimo recytowania tabliczki mnożenia na pamięć, nie są one w stanie zastosować tej wiedzy w praktycznych zadaniach.
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu ujawniają się dopiero w szkole, podczas gdy już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują tzw. dzieci ryzyka dysleksji.
W świetlicy odbyły się zajęcia zachęcające młodsze dzieci do pokonywania trudności w czytaniu i zaprzyjaźnieniu się z książką. Dzieciom przybliżona została postać Hansa Christiana Andersena jako sławnej osoby z dysleksją. Poznały również zabawy przygotowujące oczy do czytania.
Na korytarzu 3 piętra uczniowie klas 4-8 podczas długich przerw mogli spędzić czas grając w gry i wykonując ćwiczenia doskonalące funkcje uczestniczące w czytaniu i pisaniu.
Uczniowie klas 1-3 rozpoczęli zajęcia w ramach projektu ogólnopolskiego „Mistrzowie Słuchania”.


