Tegoroczne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji odbyły się w dniach 3-9 października pod hasłem "Przełamujemy bariery". Data ta stała się inspiracją do działań, które realizowane są przez cały miesiąc.

DYSLEKSJA, czyli specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania. Jej objawy dotykają także wielu innych obszarów:

  • języka mówionego (słuchania i mówienia)
  • czytania
  • pisania - poprawności ortograficznej
  • pisania – tworzenia tekstu
  • pisania – kaligrafii
  • matematyki
  • pamięci i uwagi
  • problemów organizacyjnych
  • niskiej samooceny

 Dysleksja wiąże się z wieloma niedogodnościami i dodatkową pracą. Ten wysiłek może przynieść sukces. Przykładem są sławne osoby z dysleksją, np. Leonardo da Vinci, Hans Christian Andersen, Adam Mickiewicz,  Bolesław Prus, Julian Tuwim, Agatha Christie, ,Gunter Grass, Albert Einstein, Thomas Alva Edison, Winston Churchill, Pablo Picasso, Whoopi Goldberg. Ronald D. Davis, autor książki pt. „Dar dyslekji”  twierdzi, że „… oni byli genialni, ponieważ byli dyslektykami. To, że ktoś jest dyslektykiem, nie warunkuje automatycznie geniuszu, ale sama świadomość, że umysł dyslektyka funkcjonuje w taki sam sposób, jak umysły niektórych genialnych ludzi, dobrze działa na poczucie własnej wartości dyslektyków […]”.

PRAWA UCZNIÓW Z DYSLEKSJĄ TO NIE PRZYWILEJE ANI ZWOLNIENIE OD PRACY, LECZ STWORZENIE WŁAŚCIWYCH WARUNKÓW DO UCZENIA SIĘ I PRACY NAD SWOIM PROBLEMEM

 UCZEŃ Z DYSLEKSJĄ MA PRAWA, ALE TAKŻE OBOWIĄZKI:

  • rodzice muszą nabrać przekonania o konieczności stałej pracy z dziećmi, aby pomóc im wyrównać szanse edukacyjne;
  • uczeń z dysleksją chcąc korzystać z przysługujących mu udogodnień np. dostosowania wymagań na poszczególnych przedmiotach, ma obowiązek wykazania się przed nauczycielem swoją pracą nad przezwyciężeniem trudności;
  • rodzice muszą współpracować ze szkołą i pracować nad trudnościami w domu, ponieważ praca terapeutyczna bez współpracy rodziców nie przyniesie efektów.

 W szkole podjęliśmy następujące działania w ramach przełamywania barier:

  1. „Otwarty gabinet terapii pedagogicznej” - uczniowie mogli spędzać czas podczas przerw grając w gry w gabinecie, w którym odbywają się zajęcia dla uczniów z dysleksją. Ze względu na duże zainteresowanie, gabinet pozostanie otwarty dla wszystkich uczniów w każdy poniedziałek.
  2. Uczniowie klas 4- 8 podczas godzin wychowawczych mieli możliwość obejrzeć prezentację „Znane osobowości z dysleksją” opracowaną przez uczennicę kl. 8 b Sarę Prylińską. 
  3. W świetlicy szkolnej czytane były baśnie Andersena i odbyły się zajęcia na podstawie bajki terapeutycznej I. Mańkowskiej „O tym, że początek października w szkole może być baśniowy, czyli zupełnie wyjątkowy”. 

     Nasze dzieci – podobnie jak w bajce – otrzymały paczkę, w której znalazła się tabliczka czekolady, piórka, balony oraz książka „Baśnie” H.Ch. Andersena. Pani Małgosia wyjaśniła, na czym polegają trudności o charakterze dyslektycznym oraz jak ważne jest regularne czytanie. Aby czytanie kojarzyło się z przyjemnością, dzieci zostały poczęstowane czekoladą. Konieczne są też ćwiczenia, które przygotowują mózg i  oczy do czytania, dlatego dzieci dmuchały w piórka i odbijały baloniki.

    Mamy nadzieję, że nasze świetliczaki zostały zachęcone do czytania.
  4. Ogłoszony został szkolny konkurs plastyczny pt. „Plakat ortograficzny”. Termin oddania prac 31 pażdziernika 2022r.
  5. W plikach do pobrania materiały pomocne dla rodziców uczniów ze specyficznymi trudnościami w pisaniu i czytaniu